Бізнес-план –
це документ, що описує всі сторони діяльності підприємства, аналізує проблеми,
з якими підприємець може стикнутися, і вказує як їх подолати. Однак дехто
вважає, що такий план потрібен лише для "запуску" нових проектів.
Кому
потрібен бізнес-план?
Жодна
кредитна установа не буде розмовляти з підприємцем, який замість серйозних
досліджень і розрахунків надасть їй твір на тему "Ким я хочу бути".
Такий фінансовий документ необхідний, коли людина хоче позичити кошти, щоб
започаткувати власну справу, чи хоче її розширити. Крім того, жоден інвестор не
наважиться щось вкладати у підприємство, якщо не бачить реальної картини того,
що на ньому відбувається зараз. Але, все-таки, найбільше бізнес-план потрібен
самому підприємцю, – щоб проаналізувати свої ідеї, перевірити їх доцільність та
реальність.
До слова сказати, бізнес-план також вимагають на біржі праці (центрах
зайнятості) у тих, хто хоче отримати одноразову допомогу з безробіття для
початку власної справи.
Яким він має
бути?
Насамперед
бізнес-план має відповідати на питання: чи варто вкладати кошти в задуману
справу і чи дасть вона прибуток, який виправдає зусилля та витрачені
кошти?
Обсяг цієї інформації постійно збільшується, тому доцільно мати два види
одного бізнес-плану: офіційний і повсякденний варіант, – радять фахівці тих же
центрів зайнятості. Останній варіант – для робочої інформації, яка допомагає
керівнику організовувати щоденну діяльність фірми.
Найважливіше, щоб бізнес-план виглядав професійно. Адже він репрезентує
підприємця і його бізнес. Тому частенько його оцінюють не лише за змістом, а й
за "зовнішнім виглядом".
Це аж ніяк не означає, що документ мусить бути складним, перевантаженим
великою кількістю матеріалу чи "запакованим" в обкладинку з крокодилячої
шкіри. Бізнес-план має викликати довіру, важливо також, щоб цей документ було
приємно тримати в руках. Складати його треба так, щоб кожен зміг легко у ньому
відшукати потрібний розділ. На першій сторінці варто написати зміст. А таблиці
та графіки сприятимуть повнішому сприйманню інформації, однак старайтеся робити
їх простими.
З чого почати?
"Стандартного" плану, який
влаштовував би всіх, – немає. Цей документ треба складати за певними загальними
правилами. Перша особливість: офіційний бізнес-план мусить бути лаконічним
(обсяг – максимально 50 сторінок), адже зміст бізнес-плану – це лише докладна
схема вашої підприємницької діяльності у майбутньому.
Як писати
бізнес-план?
– Резюме
Мета бізнесу; потреба у фінансах, їх призначення, вказівка на те, куди і як
ви їх вкладете; хто стане вашим основним клієнтом; що зробить ваш бізнес
несхожим на бізнес конкурентів ("ноу-хау") і т. ін.
– Мета і завдання
Короткий аналіз ідеї; основні напрямки, за якими ви будете діяти;
характеристика галузі
– Продукт чи
послуга
Ознайомчий опис; аргументи щодо того, чим цей продукт чи послуга
відрізняється від інших; опис технології та підтвердження потрібної
кваліфікації; наявність ліцензії (патенту); ваші висновки про те, чи має цей
продукт або послуга перспективу
– Аналіз
ринку
Покупець; конкурент; сегмент ринку, в якому ви будете працювати;
перспективи ринку; склад вашої потенційної клієнтури та ін.
– План
маркетингу
Забезпечення конкурентоспроможності продукту (послуги), тобто головні його характеристики
порівняно з продуктами-конкурентами; механізм ціноутворення; методи
стимулювання продажу
– План
виробництва
Розташування приміщень; обладнання; джерела постачання матеріалів та
обладнання, гарантії їх стабільності; схема поширення продукту (послуги) та ін.
– Керівний
персонал
Коротка характеристика основного складу; принципи стимулювання зусиль
персоналу; плани щодо персоналу
– Обсяг та
джерела потрібних коштів, а також терміни їх повернення
– Основні
характеристики фінансового плану
Собівартість, обсяг продажу, прибутки й т. ін.; ризики та способи їх
уникнення
– Детальний
фінансовий план
Прогнози щодо обсягу продажу; оцінка прибутків та можливих збитків; аналіз
руху (обігу) коштів; зведена таблиця річного балансу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий